Onze eerste Afrikaanse ervaringen.. - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jentine en Rianne - WaarBenJij.nu Onze eerste Afrikaanse ervaringen.. - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Jentine en Rianne - WaarBenJij.nu

Onze eerste Afrikaanse ervaringen..

Blijf op de hoogte en volg Jentine en Rianne

01 Februari 2014 | Malawi, Blantyre

Dag allemaal,

Ons eerste verslag op Malawiaanse bodem. We zijn gisteren veilig in Malawi geland. De reis was voorspoedig gegaan maar wel erg vermoeiend hoor. Eerst het afscheid op Schiphol van iedereen. Toen het vliegtuig in, op naar Kenia. In het vliegtuig heerlijk zitten dommelen. Maar echt slapen zat er bij Rianne niet in. Bij Jentine wel, bij haar gingen de uurtjes wat sneller.
In Kenia aangekomen moesten we vier uurtjes wachten. Wat anders is het daar allemaal. Gewoon een lange gang en daar aan zitten verschillende douanepoortjes. Vergeleken met Schiphol is het niet zo veel bijzonders. Het gaat daar allemaal niet zo officieel. We waren in de wachtruimte geïnstalleerd, zaten heerlijk en toen kwam opeens een mevrouw aan lopen, ze vertelde dat we in de verkeerde ruimte zaten. Dus wij achter haar aangelopen en toen vertelde ze ons dat we met de bus mee moesten. Wij al lachend achter haar aangelopen naar de bus. De vrouw lag zelf ook helemaal dubbel van het lachen. En toen kwamen we erachter dat het een grapje was, wat we eigenlijk ook al dachten, maar ja, je weet maar nooit hier! ;) Na een ritje met de bus op een ouderwetse manier het vliegtuig in, met de trap! Ook deze vlucht ging voorspoedig, alleen de landing was iets minder dan de eerste landing.
Dan stappen we het vliegtuig uit .. onze eerste stappen op Malawiaanse bodem!!!!! Weer door de douane heen. We moesten zelfs even op de foto voor in het systeem daar. Onze koffers opgezocht en naar de uitgang gelopen. En daar stonden Wim en Truus op ons te wachten. We zaten gelijk midden in de Malawiaanse sferen want iedereen begon aan de koffers te trekken, die ze voor ons wilden dragen om wat geld te verdienen. Gelukkig was Wim daar die hier een stokje voor stook!
Toen we de auto in stapte kwam er een klein meisje bij de auto staan met haar handjes als een kommetje en zei please give me money, money. Dat doet wel wat met je. Die oogjes kijken je dan aan met een zielige blik. Nu weten we dat dat hier heel gewoon is. Want het is ons nu al vaak gevraagd.
We moesten ongeveer nog een half uur met de auto. We keken onze ogen uit. Dit is Afrika, overal mensen langs de kant van de weg, veel kraampjes, toeterende auto’s, fietsen met veel bagage achterop en ondertussen een echte Afrikaanse regenbui. Het kwam met bakken uit de lucht vallen. Eenmaal hieraan gekomen wilde we de auto uitstappen en toen hoorde we WAIT, WAIT. De huishoudster kwam met een paraplu aangerend. Schoenen uitgedaan, rok omhoog en dan met tot de enkels in het water naar het huis gelopen. Daar heerlijk rustig aan gedaan. De stroom is ook al uitgevallen die avond. Dus we zaten gezellig met kaarsjes aan. We hebben ook gezelschap gehad in onze kamer, een kleine hagedis! Maar daar hebben we vriendschap mee gesloten en gezegd dat hij niet op ons bed mag komen.
Onze eerst nacht in Malawi is al diep slapend doorgebracht.

Vandaag zijn we met Wim mee geweest. Hij had gesprekken met studenten over hun rapport en als deze goed was dan kregen ze twee zakken ufo (maïsmeel). Dit was een erg leuk ervaring. We hebben in onze beste Engels even gepraat met ze. We konden het zo goed dat ze soms helemaal dubbel lagen! 
Op de terugweg nog even langs de markt en daarna op naar de Afro Lounge waar we heerlijk gegeten hebben en nog echte Hollandse zaterdag kost ook. Patat…
Nog even langs de shoprite (is een grote supermarkt)
(terwijl ik verder typ, verwijderd Rianne even wat ongedierte op haar bed. Een hele grote kever). En dan in de brandende zon weer naar huis gelopen. Dat is ongeveer een half uur. Berg op, berg af. Maar we hebben er wel een rood kleurtje aan overgehouden. Zijn al aardig verbrand.. Thuis aangekomen hebben we heerlijk gerelaxt.

We zullen jullie ongeveer eens in de week op de hoogte houden van onze belevenissen.

Tot de volgende keer,
Groetjes Rianne en Jentine.

Ps. Als het lukt plaatsen we ook wat foto’s

• 01 Februari 2014 - 20:38

Carla:

Leuk om te lezen meiden!

• 01 Februari 2014 - 21:12

Tineke:

fijn dat jullie goed zijn aangekomen. ga jullie volgen hoor x

• 01 Februari 2014 - 22:31

Magda:

Heerlijk om te lezen! Jullie komen dus straks echt als niggertjes terug :)
    Veel plezier!

• 02 Februari 2014 - 00:06

HannM:

Leuk, leuk! Geniet nog ff van je weekend, en dan maandag aan de bak? kBen benieuwd wat voor werk jullie nu precies gaan doen, maar dat zal k vast nog wel te lezen krijgen. Enjoy!

• 03 Februari 2014 - 19:20

Heidi:

Wat fijn dat jullie veilig aan zijn gekomen! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

• 04 Februari 2014 - 23:32

Bertina:

Erg leuk om dit te lezen.. Jullie gaan nog heel wat meemaken denk ik zomaar..met al dat ongedierte bijv.;)! Ik ben benieuwd naar jullie verdere verhalen, veel succes!